tisdag 21 augusti 2012

Hur ökar man sin lust och glädje?



Hur ökar man sin lust och glädje?

Känslor och lust är lite svårt att ta på. Det är både abstrakt och individuellt. I denna första del ska vi ta upp vad som kan sänka vårt naturliga välbefinnande av lust och glädje.


 

 


Ogynnsamma tankar

- "Jag har svårt att få orgasm."
- "Jag är tjock och jag vill inte visa mina valkar."
- "Min partner är helt kass på att tillfredsställa mig."
- "Jag har aldrig någon lust."
- "Min erektion bara viker sig hela tiden."
- "Jag är rädd att bli med barn / få könssjukdom."
- "Jag har svårt att tillåta mig att ge mig hän."
- "Mina föräldrar gav min ingen kärlek så därför kan jag heller inte ge någon."


Ovanstående meningar är bara exempel på negativa tankar och övertygelser vi kan ha om oss själva och vårt sexliv.

Kan det vara så att en negativ tanke kan sänka vår lust och glädje?


 

 


Vad händer i kroppen?

Vår kropp agerar utefter våra tankar. Ibland är det synligt, som när vi bestämmer oss för att klia oss på näsan och så gör vi det.

Det som sker på ett omedvetet plan har vi ofta sämre koll på. När vi t ex är arga och oroliga då tror kroppen den är utsatt för fara och det s k "fäkta och fly-systemet" sätts på. Nu gör sig kroppen redo att kämpa och många viktiga funktioner stängs tillfälligtvis ner eller fungerar sämre.

Kan det vara så att negativa tankar och stress kan sänka vår lust och sexuella förmåga?
 
 

 

 


 
Vad händer i hjärnan?

Vår hjärna fungerar lite grann som en målsökande robot och det sker helt omedvetet.

Om någon t ex gillar stora bröst och tänker mycket på stora bröst så kommer dennes hjärna att titta efter stora bröst. Helt plötsligt kommer denna person att se stora bröst överallt...

Problemet uppstår när vi tänker och fokuserar på saker vi inte vill ha. Våra tankar skapar en berättelse om oss själva och vårt sexliv och hjärnan uppfyller sin egen skapelse, oavsett om det är bra eller dåligt.
 

 

Kan det vara så att när man vaknar glädjefylld på morgonen så blir den dagen mycket mer positiv än om man vaknat sur och tvär?
 


Tankar skapar känslor

Om man skulle tänka negativt om sitt sexliv så kommer man antagligen känna sig missnöjd, kanske ledsen, avundsjuk på andra som har bra sexliv osv. Den negativa känslan man då upplever kan ha en stor spännvid från mycket stark till en mer diffus olustkänsla.

Kan det vara så att den negativa känslan som uppstår är kroppens sätt att visa att man fokuserar på något oönskat?
 
 

 

 


 
Fokus på andra

- "Jag tror de flesta har ett dåligt sexliv."
- "Jag tycker synd om min kompis som har ett dåligt sexliv."


Oavsett om man fokuserar på andras negativa situation eller sin egen så skapar tankarna och de känslor som uppstår en reaktion i den egna kroppen.
 

 

Kan det vara möjligt att prata och fokusera på något negativt eller andras olycka utan att sänka sin egen glädje?

 

Inga kommentarer: